söndag 10 februari 2013

Craftsy - Sew the perfect fit

Igår blåste det småspik och var inte alls roligt att vara ute, så efter morgonpromenaden till affären (inköp av lördagsgodis till Räkan) parkerade jag mig i soffan och tittade på Lynda Maynard i Craftsy-klassen Sew the perfect fit. Jag vet att jag har blivit något av en Craftsy-junkie :-( . Jag köper, tittar och syr...inte så mycket. Den första klassen jag köpte var Gerties Sew Retro Bombshell Dress. Jag har sett i stort sett hela, men det blev för besvärligt att skriva ut hela mönstret (många sidor) och det här med korsettstål kändes också lite för avancerat, men nån gång... Jag har ett färdigt provplagg från Design and Sew an A-Line Skirt och jag har ritat ut mönstret till Sassy Librarian Blouse, men inte fått till ett färdigt plagg. Än. Men snart blir det. När jag listat ut vilket tyg jag vill sy i...

Lyndas klass är dock ingen sy-klass i egentlig mening. Man får visserligen med ett mönster, som kommer med posten (lär dröja ett tag), men klassen handlar om att få plagget att passa. När jag sydde the Coffe Date Dress tyckte jag det var svårt att veta hur jag skulle anpassa provplagget. Inte helt lätt att se när det sitter bra. Men nu har jag fått massor av tips. Kunskap som jag behövt när jag sydde en bekants bröllopsklänning för ganska precis två år sedan (*skäms lite*), men äh den blev rätt fin ändå. Jag blir iaf lite pepp på att sy till andra när jag ser hur Lynda provar "musliner" (toiles, provplagg mao) på andra, tar fram saxen, klipper sönder och nålar dit nya tygbitar.

 Så den här klassen kan jag verkligen rekommendera ifall man har tänkt sig sy ett plagg i vävt (stumt) tyg och vill lära sig lite mer om passform.

Inga kommentarer: