onsdag 4 december 2013

Tiramisu klänning

Jag "råkade" beställa ett till Sewing Cake mönster från Strömming :) Cake Patterns har precis släppt ett nytt mönster som heter Red Velvet Dress, men jag är lite efter och köpte Tiramisu dress istället. Tydligen är jag en slow adapter när det gäller mönster. När Tiramisu kom tyckte inte jag de klänningarna såg så fina ut, men efter att ha sett ett antal olika så har jag ändrat mig. Att mönsterna från Cake är anpassade för riktiga människor(/kvinnor) och så förstås fickorna gör sitt till också. Just nu är jag inte så förtjust i Red Velvet, men jag kommer nog säkert ändra mig om den också. Speciellt när jag sett fler varianter av RV med fickor liknade dem i denna klänning (ja, jag hakar upp mig på fickor, men utan fickor känner jag mig naken). 

Det här är en så kallad "wearable muslin", dvs ett testplagg som funkar att använda "till vardags". Jag ritade ut storlek 35 och 35C, men kortade av kjolen vid 25-märket. Innan jag klippte ut tyget tog jag bort ca 1 cm från framstyckets axelsöm. På Hummingbird-toppen fick jag värsta spetsen längst ut på axeln så jag misstänkte att jag skulle få samma här. Jag gjorde också ärmarna 2 cm längre, vilket jag nog inte gör om. Det blir lite för stramt. Då är det nog bättre att göra en ärmdel, tex så här.
Det jag vill ändra på efter sömnaden (förutom att mittdelen inte har mönstret rakt) är att sprätta bort topstichningen mellan bystdelen och mittdelen och sy in den nån centimeter eller så. Det är lite för "stort" där, för mycket tyg.
Det hade ju varit bra att visa en bild med mig iförd klänningen för att visa det. Min kära mor var så snäll att ge mig ett kamerastativ i present (efter att jag beklagade mig här), så nu finns möjligheten att ta bättre bilder av mig själv i min kläder. Det var bara det att så kom novembermörkret och så den där tiden som försvann:-( Men men nån gång blir det fina bilder i bloggen :-D
Tyget kommer från Kameleont Design eller snarare från när det fortfarande hette Mjuka Tyger typ 2009. En riktig hyllvärmare med andra ord. Jag tror jag köpte 3 m och eftersom det enda jag klippt ur tygbiten var till denna tröja så fanns det tillräckligt för att göra en klänning. Annars är det väl mest så att jag har mycket tyg, men inga stora tygbitar.
Jag beställde också Carmine och väntar otåligt på att det ska bli klart för leverans. En snygg kofta har jag alltid behov av och är den lättsydd så kanske man kan få ihop flera att para ihop med bl a Tiramisu-klänningar ;-)

Inga kommentarer: