tisdag 13 januari 2015

Cambie julklänning

Cambie har jag haft på önskelistan länge. Nu i höst slog jag till och beställde mönstret. Men sen gick det segt. Av någon konstig anledning ritade jag ut storlek 10 och började sy en toile. Fanns ju inte ens en teoretisk chans att jag skulle rymmas i den, jag vet inte alls hur jag mätade.

Sen fick jag för mig att jag skulle sy en ny klänning till en middag jag skulle på i december. Som vanligt går det bättre när jag jobbar under stress :-). Middagen var på en lördag. Jag ritade ut ett nytt mönster (jag ritar alltid av - klipper aldrig direkt i det köpta mönsterarket) på torsdagkvällen innan. Samma kväll klippte jag också ut fodret. Denna gång i storlek 12 upptill och storlek 16 i midjan.
På fredagkvällen sydde jag ihop fodret och gjorde lite provningar. På lördagen klev jag upp tidigt, typ kl 7 och fortsatte med klänningen varvat med lite vanliga bestyr (frukost, lunch, promenad etc). Kl 15.30 stängde jag av strykjärn och symaskin. Kl 17 skulle jag vara på middag och det var jag också i min nya klänning :-) Sista slutfixet med ordentlig pressning blev dock inte av. Varken då eller senare... :-) så fortfarande en aning skrynklig.

Inte världens snyggaste livebild men men
Jag använde mönsterdelen för fodret även på framsidan av
axelbanden istället för orginaldelen som är rynkad.

Tyget har jag fått så jag vet inte var det kommer ifrån. Det var
i alla fall precis tillräckligt stor bit. Ibland har man tur.

Mönster: Cambie från Sewaholic Patterns. Finns tex hos Fagert.
Tyg: yttertyg från gömmorna, fodertyg från B-brodyr, blitxlås från Mrs Bao

Inga kommentarer: