lördag 20 oktober 2018

Biker Coverall i ull

Äntligen har jag sytt en biker coverall! Lite riskade jag genom att plocka ut fintygerna direkt. Lite läskigt, men jag vet ju att det är ett välprövat mönster och jag har sytt två biker-jackor innan. Ulltyget med katter hade jag bara en liten bit kvar efter att jag sydde den här overallen så tygbiten passade lämpligt till storlek 62.
Sytid är inget jag har gott om med barn som somnar sent, men med detta plagg känns det som om jag fått kriga lite extra för tiden. Kanske för att jag visste att jag måste skynda mig för att overallen ska hinna användas :-) 😄 
Jag har gjort ett tillägg till mönstret genom att göra ärmmuddarna övervikbara. Räven & Ugglan har en bra tutorial till det. 

Ulltygerna har jag köpt av Strömming design som tyvärr inte längre säljer tyg.
Nu gäller det att använda denna järnet tills den är för liten. Min plan är att använda den som lager 2 i vagn och sjal/sele, så det borde bli var och varannan dag nu ett tag  

lördag 28 juli 2018

Halterneck dress



Jag råkade logga in på Facebook samtidigt som Runi skrivit en inlägg där hon sökte testare till en sommarklänning för barn. Helt perfekt då det var någonting jag tänkt sy. Jag fick chansen och sydde en i stl 140 och en i stl 92. En bit in i testsömnaden visade det sig dock att jag borde gått ner en storlek på bredden till båda barnen utifrån måttabell. Så ffa den mindre klänningen är lite stor i ryggen, men helt användbar ändå. Härliga plagg i denna värme! 

Mönstret finns här https://madebyruni.com/products/pdf-monster-pattern-halterneck-dress-child-size-80-164-us-12m-14y

Kängurutyg från Jny design (köpt ifjol)

tisdag 10 juli 2018

Rock rose shorts

Vilken sommar! Det torra varma vädret från i maj håller i sig in i juli.
Det används inte så mycket kläder alls här på "torpet", men ibland behöver man visa sig bland folk :-D
Första försöket på MW patterns Rock rose shorts till Räkan i stl 134. Det blev lite väl höga i midjan så jag sydde om midjesömmen och kortade de därmed ca 2 cm.

lördag 16 juni 2018

Kläder till nytillskottet


 Dagen innan barn nummer tres ankomst fick jag lite brått att sy några exklusiva plagg (dvs inte ärvda från syskonen). Tunika storlek 50/56 i det skojiga 80talstyget och baggydress stl 50, första gången jag syr den med fot (en hit btw så slipper man jaga sockar som trillar av). Båda mönstren från Hallonsmuladesign.

Det visade sig dock vara en liten krabat, så jag passade på att sy lite småplagg i stl 44(/48). Bodymönstret heter Wrap me up och kommer från So sew me. Mönstret är gratis i de minsta storlekarna.

lördag 2 juni 2018

Testsömnad av Ester & Ebbe



Jag hade inte tänkt sy alternativet med volang (eftersom jag inte är så mycket för rysch & pysch) men vad blir det för utmaning då. Så på med volang. Sy rynktrådar är inte någon favorit hos mig, men tydligen hos Caroline ;-) så ju fler av hennes mönster jag syr desto mer får jag öva :-) Och så farligt är det ju inte. Det svåra tycker jag är att få volangen jämn, så jag funderar varje gång ifall jag ska fuska och sy dit en resår i rätt slutlig längd för att få så jämn volang som möjligt. Rynka med overlocken har jag också funderat över, men jag tror det passar bäst för gardiner och kanske kjolkanter där det inte är så viktigt exakt hur mycket rynk man får, bara att den är jämn.
Superfint blev resultatet, så jag är glad att jag antog utmaningen 

Jag tänker mig att Ester & Ebbe mönstret är en perfekt utgångspunkt för maskeradkläder. Tex nåt mer unformsliknande kan man göra med volanger i dubbelt tyg (fast inte så mycket rynk). Eller så kan man göra en härlig sommartopp med bara volang och ingen ärm.

 I det färdiga mönstret har Caroline lagt till markeringar för var volangen ska sluta. I testskedet fanns inte dessa  så jag satte volangen så att den slutar 6 cm från sidsömmen på varje sida 

söndag 13 maj 2018

Som hund och katt

Om barnen själv får välja så valde den ena hund och den andra katt :) Jag har försökt mig på att sy snurrklänningar, där åtminstone den större är tänkt som skolavslutningsklänning. Nu är den tydligen lite för enkel för det, så den ska pimpas med lite strass innan den duger ;-). Jag har använt mig av ThreadsbyCarolines två mönster Olivia och Amelie, där större delen av livet inklusive puffärm och rosett kommer från Amelie och helcirkelkjolen och nederdelen av livet är Oliva (för att få rätt längd och bredd på livet). Dessutom har jag kompletterat med fickor i sidsömmarna. Tygerna är såklart från Kamillas design, svart och vit spets köpt från Kina (ifjol) (fy på mig, men så så billig).

Som notering till mig själv, så sydde jag fast fickorna ca 4 cm från övre kanten på båda klänningarna. 

fredag 11 maj 2018

Restfest

 Småsnuttar tyg som blir över efter att man klippt ut stora plagg kan vara både en glädjekälla och en förbannelse (förvaringsmässigt framför allt). Jag försöker ju sy prematurplagg av de små bitarna, men ett par kalsonger kan de också bli. Tygrester i huvudsak från min Tiramisuklänning. Mönstret från Heilt Spesiell, sy till liten och stor. Å även denna gång har jag haft stöd i Thelmas eminenta tutorial