måndag 15 april 2013

Lila Ella klänning

Mitt första plagg från "boken", som Jenny Hellström Ruas bok "Sy! Från hood till skjortklänning" har kommit att kallas i sykretsar, är den här klänningen. Mönstret heter Ella. Jag gjorde axelbanden bredare än originalet och "sweet heart" urringningen är också eget påhitt. Tyvärr har jag inte varit duktig med anpassning av mönstret denna gång så det är en storlek L direkt från mönsterarket. Eftersom det inte är några axlar och armhål på detta plagg så funkar det, men det hade nog inte skadat om livet hade varit lite kortare och lite kurvigare :)

Klänningen premiäranvände jag i helgen på en återträff med tidigare kollegor. Superkul att se så många av dem igen (vi jobbade på ett ganska stort kontor som blev nedlagt)! 

Tyget, bomullsatin med lite stretch i, är ett felköp från Stoff och Stil från den tiden innan de hade riktig webshop. Då skrev man in artikelnummer i ett formulär och på nåt vis måste jag ha skrivit fel nummer. Vad jag skulle beställa egentligen kommer jag inte ihåg :). Jag brydde mig i alla fall inte om att skicka tillbaka. Jag har tidigare sytt en amningströja i tyget och den slaktade jag nu för att använda som foder till livet. Tygbiten som låg kvar i tygskåpet räckte till utsidan, men kjolens foder fick jag leta nåt annat och hittade en bit tunt grönt glänsande polyestertyg som räckte precis, perfekt! 
Den numer slaktade amningströjan
Nu har jag en beställning på en likadan, men i storlek 116 :)

Inga kommentarer: