onsdag 6 november 2013

Hummingbird kjol


Så mycket enklare det är att bära en kjol (eller klänning) när den har fickor. Mönstertillverkaren Cake Pattern har anammat det och har med fickor i sina mönster. Det här mönstret heter Hummingbird och består av en kjol i vävt tyg och en topp i trikå med peplumform/skärning. Mönstret har jag köpt av Strömming Design.
Min test-topp kommer jag inte visa i bloggen (i dess nuvarande form iaf). Tyget är i fel kvalitet och har inte tillräckligt mycket fall. Sen hamnade peplum-delen först alldeles för långt ner och sen lite för högt upp. Jag är skeptisk om jag passar i den typen av siluett överhuvudtaget, men jag får kanske göra ett nytt försök innan jag dömmer ut modellen helt.
Kjolen blev i alla fall helt ok, lite ojämn mönsterpassning bara. Riktigt trevligt plagg att bära och med rymliga fickor. Tyget är ett stretchjeanstyg jag köpt via facebookgruppen Tygsamlarna.
På grund av att tyget stretchar fick jag ta in linningen ca 10 cm trots att jag på papperet ritat ut och klippt en alldeles för liten kjol i förhållande till mina mått.

Inga kommentarer: