lördag 31 januari 2015

Kuddfodral i trikåtyg

Jag har förnyat soffan med ett gäng knubbiga kuddar.
Vanligtvis gör man ju kuddfodral i vävt/stumt tyg, men när Znok design hade super-jul-rea beställde jag två meter Solbacken (design Hanna Karlzon) med det bestämda syftet att sy kudddfodral. Bra gjort av mig tycker jag som vanligtvis köper tyg utan plan... ;-)

Innerkuddar och blixtlås beställde jag för enkelhetens skull från Stoff och Stil. Innerkuddarna är 50x50 cm, men billiga och därmed löst stoppade så efter lite provande kom jag fram till att skära till trikåtyget ca 36x36 cm. Hörnen rundade jag till något med en stor tejprulle som mall.

Inköpslista
2 m  Solbacken    89,50 kr    179,00 kr Länk
4 st  Monteringskudde 50x50    39,95 kr    159,80 kr Länk
4 st  Blixtlås spiral 45 cm    12,95 kr      51,80 kr Länk
Frakt     69,00 kr
Summa    459,60 kr


Superbillig blir det ju knappast, men så är det ju en hobby. Av tyget blev det över ca 80 cm på helbredd, så resterande bit kommer jag nog använda till att sy prematurkläder av. Om inte RÄKAN absolut vill ha ett linne att matcha soffkuddarna med :-)

Jag köpte 45 cm långa blixtlås för säkerhets skull, men det hade räckt med 35 cm långa byxlås eller kortare, men då de har samma pris spelar det inte så stor roll. Kan vara ganska praktiskt med längre blixtlås, då kan man låta kläppen ligga utanför medan man syr. Det gäller bara att komma ihåg att dra in den innan man syr på kortänden! 

Inga kommentarer: