måndag 8 mars 2010

Skogstunika


Trist bild (som vanligt) men jag vill visa min nyaste tunika. Sydd i skogstyget från Mjuka tyger, designat av Johanna Ahlard. På en av mina köpeströjor är det fastsytt resår i fållkanten och jag ville göra något liknande för att få toppen lite pösig. Jag har använt silikonresår/lastin och valde att inte mäta ut längden före (dumt jag vet) så det blev nästan som en volang i nederkanten och det var inte meningen. Samma problem med ärmarna fast tvärtom, här blev det för löst spänt. Så lärdomen här är att mäta ut längden före :-). Det gjorde jag så fint med halsringningen, men sen blev tiden knapp och då blev det som det blev. Kommer att innebära lite sprättjobb för mig, men den funkar att använda ändå. Tyget är tunt och mjukt och jag tycker trycket passar till alla (dvs även vuxna). Jag har använt samma mönster som till vintertunikan men minskade ner på vidden nertill och så orginalärmar förstås, för nu börjar våren närma sig. ;-)

Tillägg:
Okej då, Johanna. Här kommer en "live"-bild :-):

2 kommentarer:

Ahlard sa...

Åh fin, spännande, jag skulle vilja se en livebild:) Jag har ännu ALDRIG sytt med resår... måste nog prova.

Jenny sa...

Fin! :-)