onsdag 15 september 2010

Sy eller tvätta?



Det ständiga dilemmat när det är tomt i barnets underklädeslåda - ska man tvätta eller sy nytt? :-)
Kanske inte, men i detta fallet gjorde jag både och. De nysydda var de som var redo att användas morgonen efter när de tvättade fortfarande var blöta.



Båda är sydda i Jnydesigns kanininterlock och muddväven kommer från Stoff och Stil.

Jag har gjort lite annorlunda på dessa än tidigare. Istället för resår i midjan har jag enbart mudd, ganska hårt spänd så att trosorna ska sitta uppe ändå.

I benöppningarna har jag gjort lite olika på de två paren.
Den oranga mudden är sydd nästan som jag brukar, som en muddrullå.
1. Först syr jag fast den på ena sidan med overlocken.
2. Sen syr jag en söm med raksöm för att få bredden på kantningen.
3. Därefter vik runt och sy fast från ovansidan. Jag brukar sy med tvillingnål, men denna gången testade jag en sicksack-liknande söm från Brothern istället, för att slippa byta nål.
4. Slutligen så klipper jag bort den muddväv som blir utanför sömkanten på insidan.

Det blir ändå rätt många moment. I jakten på att sy effektivt sydde jag på den blå muddväven som en mudd, dvs dubbelvikt mot kanten med overlocken och sen en raksömsstickning från framsidan. Snabbt, smidigt och snyggt! Det kan nog bli så jag gör i framtiden.

Fördelen med muddrullån är dock att det går att göra skarven snyggare genom att sy ihop trosan innan man syr sista sömmen (tvillingnålssömmen motsv), vilket jag missade denna gång. Så skarvarna blev inte speciellt snygga (första gången jag provade att sy ihop sidorna med flatlocksöm också), men jag skyller på att timmen var sen och behovet stort.

Det här är bland den bästa sömnad jag vet. När jag har fått inspiration att göra ett specifikt plagg eller kommit på ett behov (som inte behöver vara reellt). Jag har allting jag behöver hemma och dessutom när mottagaren är någon som än så länge är rätt så tolerant mot små skavanker. Tuta och köra sömnad liksom!

Inga kommentarer: