torsdag 30 december 2010

Handledsvärmare av trasiga sockor


Jag tänkte jag skulle bjuda min första bildserie så här innan året tar slut.

Igår lyckades jag nöta hål på inte mindre än två par sockar och eftersom det inte är något fel på dem i övrigt (resår ok etc) så ville jag göra något av dem. Det blev handledsvärmare. De kan också användas som babylegs, dvs som strumpbyxor till barn utan varken gren eller fot. Mina sockar var dock lite för korta i skaftet för att de ska bli bra babylegs tycker jag.

Hur babylegs ser ut kan du se hos Edenbaby eller hos Babylegs. Inspirationen till min beskrivning kommer från Jill samt den här bildserien. Men här kommer den alltså på svenska och med begagnade sockar istället för nya "thrift store"-sockar:

Som sagt börja med ett par sockar, hela eller lite trasiga.

Ett par trasiga sockar.

Ett par till.

Så här trasiga var mina sockar. Det gör ingenting om det är hål på undersidan av foten eller hälen, det klipper vi bort.

Klipp bort hälen och tån. Då har vi kvar skaftet och foten.


Hälen och tån kan vi kasta.

Fotdelen ska vi använda som mudd och sy fast nederst på staftet. Klipp bort undersidan av foten så att hålen försvinner. Om det inte finns några hål och foten är lagom bred så behöver du inte klippa i foten. Lagomt bred är ungefär lika bred som skaftet eller helst något smalare. Beror så klart också på bredden på arm eller ben hos användaren men ungefär 2,5-3 inch eller 7-8 cm är lagom bredd (dubbelvikt).

Sy ihop foten ifall du klippt i den.


Vik fotdelen dubbel med rätsidan utåt

Trä in skaftet i fotdelen så att råkanterna är i linje med varandra.

Sy fast fotdelen på skaftet. Sträck medan du syr. Nåla om du vill. Jag använde min overlock, men det går lika bra att sy detta på en vanlig symaskin. Strechnål och en strechig söm rekommenderas.


Sömmen är sydd.

Klart! Gör likadant med andra sockan.


Klar att användas.


För att vara säker på att få två lika stora handledsvärmare kan det vara bra att klippa eller skära de båda sockorna samtidigt:


De svarta hade ett hål vid ena hälen bara så dem behövde jag inte klippa i foten.

Sådär! Jag hoppas det var lättförståeligt. Klicka på bilderna för att se dem i större format.

Puh vilket jobb det var att lägga in alla bilder. Så fort jag lägger till en ny bild i Blogger så hamnar den överst. Inte helt lättjobbat tycker jag. Nån som har något bra tips på hur man gör?

Inga kommentarer: