tisdag 27 augusti 2013

Blommigt med snurr eller Mini-Ella

Förra helgen lyckades jag äntligen sy en klänning av ett tyg jag köpte på loppis förra sommaren. Jag lovade nämligen redan när jag köpte tyget att jag skulle sy en klänning. Vilken modell det skulle vara har dock ändrats under året.
Nu bläddrade RÄKAN i boken "Sy från hood till skjortklänning" och önskade sig en "Ella" utan axelband. Hur gör jag en sån och hur får jag den att sitta uppe? tänke jag. Jag började i alla fall med en bit lakansväv som foder (ett trasigt svartfärgat lakan fick bli ännu trasigare). Det loppisfyndade tyget är nån slags polyesterkvalite så man vill inte gärna ha det direkt mot kroppen. Jag sydde en tub av fodertyget och en tub av det blommiga. Dessa syddes ihop i överkant. Sen sydde jag ett varv lastin-resår (genomskinlig resår, framilonband, baddräktsresår etc) överst på lakansväven. Jag trodde jag skulle behöva sy flera varv, typ som smock, men klänningen (med kjoldelen) hålls upp rätt bra med endast ett varv.
Naturligtvis gjorde jag en tankevurpa så att blev tuben för trång att ta på sig när resåren kom dit så jag fick sprätta och skarva dit en bit till...
Kjoldelen är en helcirkelkjol. Mät midjevidden, vik tyget tills det blir en tårtbit, mät, mät, klipp, klipp, så är det klart! Utan att behöva rita ett mönster först. Magiskt :-)
Sy fast kjolen på livet och sen är det bara att snurra snurra. Inte det mest praktiska plagget nu när det är förskola och vardag, men lite flärd får det väl vara emellanåt.

Jag stryker en rad i vill-göra-listan och går vidare till nästa projekt :-)

Inga kommentarer: