torsdag 5 december 2013

Julpynt

Julen närmar sig med stormsteg och jag har så mycket inspiration just nu med projekt jag vill göra. Sy kläder till mig och familjen, julklappar, t o m sy gardiner(!), julpyssla och baka etc. Men orken på kvällarna i detta mörker räcker inte långt.
Det här är vad jag åstadkom igår kväll mellan middag och nattning. Rätt nöjd är jag lyckades med det. Ett kort på RÄKAN att hänga i granen. Nu skulle jag bara ha gjort en hel hög och skickat iväg som julkort till släkt och vänner... pjuh! Men de får väl titta här istället :-)
En bild att hänga i granen med årtalet
Så här gjorde jag:
Mätte fotot, (gjorde en mall) klippte (skar) ut lite fin ullfilt till rätt storlek med hål i mitten lite mindre än fotot. Sydde fast plastvinyl. Sydde årtalet med hjälp av symaskinens inbyggda alfabet. En bit filt till som baksida, bandet emellan och in med kortet. Jag sydde först runt kortet och sen runt ytterkanten. Lite extra stygn vid bandet. 
Jag funderade på att stygnsätta en mall för att kunna använda brodermaskinen för att göra såna här julpynt, men hur lång tid tar inte det för mig som är novis. Och sen tar det tid att serva maskinen med tyg och tråd och klipp. Imorse hittade jag dock ett erbjudande om just ett sånt broderi i mailen. Gratis till den 8:e december (tre dagar till mao): Newfound Applique Picture Ordnament Design
Så här ser broderiet ut:
Broderi från Newfound Applique
Skynda fynda! :-) Jag har iaf laddat hem det, så får vi se när jag har tid att prova det.

Inga kommentarer: