tisdag 17 november 2009

Randiga tights

 

Det randiga tyget fyndade jag i höstas på Noliamässan. Det är andra sorteringen, så det finns stora hål här och var i tyget. Inga problem, så länge man håller lite koll vid utklippning. Vad värre är att ränderna är stickade snett och tyget krullar upp sig och halkar omkring :-( Jag hade tänkt se om jag kunde få ut en herrtröja ur tyget till att börja med, men det kändes som ett för stort projekt. Jag nöjde mig med ett par tights i storlek 86 till att börja med.

Sömnaden var betydligt enklare än tillklippningen iaf. Brum, brum på overlocken :-) Icke åtsittande muddar i samma tyg (ok ränderna hamnade lite snett) och resårlinning á la Gekko. Jag börjar förstå den nu jag med. Jag sydde nästan hela vägen runt, men lämnade en bit (i nederkant på linningen) för att trä i resåren. Sydde ihop resåren på vanliga maskinen och overlockade klart linningen. Både R&R-lappen samt storlekslappen sydde jag i mittbak-sömmen. Tyvärr sydde jag storlekslappen för högt upp så den försvann i linningen, så jag får lov att sy dit en ny. Tack vare novemberutmaningen blev dessa tights sydda som legat tillklippta en tid.

Inga kommentarer: