måndag 23 augusti 2010

Färga ull


Jag har färgat med kool-aid (amerikanskt saftpulver) igen! Förra gången gjorde jag det i mikron. Denna gången hade jag så mycket tyg (500g) så jag provade att färga på spisen istället. Egentligen ska man nog inte färga mer än ca 100-200g i taget för att få ett bra resultat. Nu hade jag klippt ut delar till en tröja och en byxa och jag ville att de skulle få så lika färg som möjligt, därav det gemensamma färgbadet (vilket de inte riktigt fick ändå i slutändan).

Risken är stor att tyget krymper när man färgar så vill man vara säker så färga innan utklippningen av delar. Jag klippte ut en storlek större + att jag kört tyget rätt hårt i maskin innan så för mig gick det bra.

Denna gång provade jag Kool-aid Lemon Lime, jag tog fyra påsar till 500g tyg, dvs rätt lite färg för jag vill bara ha en svag grön färg.
Tips på hur man gör kan man läsa här hos Pinkgreen som tyvärr lagt ner sin webbutik :(. En färgkarta för Kool-aid finns här.

Jag kan inte visa upp något slutresultat ännu, eftersom min vanliga maskin fortfarande är på service. Sen råkade jag visst trycka på köpknappen, men mer om det senare...

Inga kommentarer: