torsdag 19 oktober 2017

Fleecebyxetajm

Jag kände att jag nådde någon slags rimlighetsgräns att innan jag ens funderar på att beställa bomullsfleece från Älsklingsfrös nya förhandsbokning så borde jag åtminstone ha börjat sy av bomullsfleecen jag köpte förra omgången. O:)
Och lämpligtvis börjar kylan komma krypande efter en varm men blöt höst. Så kvällens sömnad, ett par fleecebyxor till förskolebarnet blev första plagget ut i detta material.
Jag utgick från ett mönster i ett gammalt nummer av Sömnadsmagasin, dec 2009, i storlek 90. Jag delade upp benen för att få med två färger och så skippade jag ytterbenssömmarna. Istället för linning i samma tyg (kändes klumpigt) så tog jag matchande mudd (också från Älsklingsfrö). Sömnadsbeskrivningen påbjöd en resår till linningen på 22cm. Jag tog nästan det dubbla, 40 cm, med tanke på att dessa byxor ska sitta utanpå andra byxor.
Mot förmodan, trots sen timme, så är det faktiskt meningen att den ena benslutssömmen har aviga ut och den andra rätan :). Kan ju vara en designdetalj, men framför allt ville jag få en uppfattning ifall sömmarna blev olika knöliga. Jag tycker inte det blev någon större skillnad så avigan utåt får det bli fortsättningsvis, snyggast stickning så.
Jag sydde de flesta sömmarna med hushållsmaskin och stickade ner sömmarna med covern. Innerbenssömmen och midjelinningen sydde jag dock med overlocken. En aning tungt att klippa fleecen med overlockens kniv så man ska nog helt inte klippa ut med mer sömsmån än precis vad som behövs.

Inga kommentarer: