söndag 21 augusti 2011

Rynkor


I februari funderade / planerade jag att sy efter byxmönstret Dortje. Nu har jag sytt ett första par! Jag har lite svårt för att tyda måtten i storlekstabellen så jag provsydde ett par i den minsta storleken 86/92 för att se hur stora de blir. RÄKAN har passerat det storleksintervallet om man ser till köpesplagg och Dortje verkar följa det. Dock så är mönstret rätt förlåtande tack vare resårmidjan. För att jag inte skulle sy till kråkorna (eller vad det nu kan tänkas heta) så förlängde jag byxorna med ca 3 cm och då blev de helt perfekta. Och tänk, jag kan sy rynk! Rynkremsorna som anslutar byxbenen är 1,5 inch breda ovikta, nästa gång gör jag dem nog lite bredare, men oj så snyggt/kul med blev. Lite clown-varning javisst, men är man tre så är det okej med clown tycker jag :) Några rynkor på min panna orsakade inte denna sömnad vad jag kommer ihåg, t o m den falska gylfen gick bra. Det svåra är väl möjligtvis komponeringen av tyg och utsmyckning.

Och så här ser de ut på.

Inga kommentarer: