fredag 13 juli 2012

Silvrig klänning med brottarrygg

Jag har nyss fått semesterledigt och igår morse plockade jag lite bland sysakerna för att se om nåt skulle med till semesternöjet. Då fick jag syn på ett broderi, samma som på denna tröja, som RÄKAN ville sy ut på ett silvrigt tyg hon hittade i en hög och få en klänning av. Broderiet gjorde vi väl nån gång där i januari-februari, så det har legat en stund där på bordet. Skönt att bli av med något ur högarna tänkte jag och skred till verket.

Modellen blev en klänning med brottarrygg eller racerback dress som det heter på amerikanska. Lil Blue Boo kom med ett mönster på en racerback dress nu i vår som jag funderat lite på,  men samtidigt känns det som om jag skulle nöja mig med att modifiera ett mönster jag redan har. Nu gick det inte länge förrän Adrianna med Crafterhours var så generös och delade med sig av en gratis beskrivning på en klänning med brottarrygg. Schysst säger jag! En sån blev det på ungefär en förmiddag. Jag blev avbruten stup i ett, men jag rymde tillbaka till symaskinerna så fort jag kunde :-) 


Just det här tyget måste ha följt med mig i flyttkartonger flera gånger, för jag köpte det ursprungligen när jag var typ 14 år och sydde mig en klänning för att gå på ett bröllop. Det brudparet är sen länge sen skilda och klänningen, en ganska åtsittande sak som jag minns det, har jag inte sett på länge (kanske ligger den i nån flyttkartong den med).  


 I beskrivningen syr Adrianna klänningen på vanlig maskin och jag provade det inledningsvis ffa för att få snygga nerstickningar av axelsömmar som hon visar. Men jag övergick till overlocken när jag kände tiden rinna ifrån mig. Overlocken syr helt enkelt mycket snabbare. Fållen sydde jag dock med trestegszickzack på vanlig symaskin.

Inga kommentarer: