tisdag 3 juli 2012

Mysfilt i karamellfärger

Jag skulle tro att jag hade storstilade planer när jag började med det här projektet. I alla fall avancerad frihandsquilting på de ganska neutrala blocken. Å då menar jag blockens utformning, för färgerna kan ju knappast benämnas som neutrala :-). Men sen hände inte så mycket. Jag hade med mig blocken på quiltträff hos Brita Quilterian i Luleå för två år sedan och kom väl en bit på väg. Inspirerad av Sajkosissan köpte jag en fleecestuv på Ohlssons när jag kom hem igen och började kvilta. Tyvärr för avancerat som inte blev bra så allt stuvades undan.


Nu när jag tog fram den igen tyckte jag att genvägar var ok för att komma i mål. Alltså sprätta bort den fula kviltningen och sen kvilta raka linjer med vanlig sytråd/polyestertråd (turkos, dor tak nr 367). Jag hade ju kunnat lyxa till det med en melerad quilttråd men jag tänkte att det skulle ändå försvinna i allt det färgglada.

Färgglad :-)

Fleecestuven var egentligen för liten så jag funderade på att skarva och göra en bård runt om på baksidan, men näe jag skar den kvadratisk så stor jag kunde. Sen var det kanten, som "egentligen" ska vara en snedslå runt om. Att hitta ett passande tyg, skära ut remsor, sy ihop till en enda lång remsa, vika och pressa kan ta rätt mycket tid, så det steget hoppade jag också över. Istället fick min Babylock Evolution jobba. Jag ställde in den att sy Wave-söm, rullfållsvarianten, men så mycket vågor tycker jag inte att det blev.
Bild på wave-sömmen

Kanske blev det för tjockt med ett lager bomull och ett lager fleece? Det blev i alla fall nån slags kant och jag är nöjd. När ett projekt legat så här länge så känns det bra bara att få det klart.
RÄKAN gömd bakom mysfilten tillsammans med några av mina andra alster, bl a zebraquilten, den första fullstora quilt jag gjort.  

1 kommentar:

RÄVENoRÄKAN sa...

Jag upptäckte att jag började med detta projekt som en Quilt-along, men det glömde jag visst bort rätt snart :-)
Denna var det iaf: http://www.flickr.com/groups/oldredbarncoquiltalong2009/