lördag 26 januari 2013

Belle klänning (obloggad från 2011)



Den här klänningen är egentligen inte klar, men den kommer nog aldrig att bli det och har varit flitigt använd så det börjar vara dags att blogga om den. Bilden ovan är tagen i maj 2011 och inspirationen till klänningen var detta blogginlägg från i mars samma år: http://homemadebyjill.blogspot.se/2011/03/baby-belle-dress.html.
Tanken var att göra en utklädningsklänning som är trevlig att ha på sig. Ingen svettig polyester med hård tyll mao. Resultatet blev ännu bättre än förväntat. Klänningen blev så poppis att den blev ett vardagsplagg. Det var väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig men lite flärd i vardagen är väl trevligt ;-).

Det som saknas på klänningen är lite vitt i halsringningen för att det ska bli en riktig Belle-klänning, alltså hon från Skönheten & Odjuret. Jag ville inte ha döskalletyget runt halsen, men innan jag hittat ett lämpligt tyg fick RÄKAN prova klänningen och sen blev det inte så viktigt med dekorationen.

Vill du sy en egen så finns orginalbeskrivningen på Crafterhours. Riktigt kul att sy och med enkla medel skapas läcker effekt. Som synes på bilden så spände jag resåren lite väl hårt så kjolen är rätt kort, åtminstone direkt från tvättmaskinen.
Det gula tyget är college från Kameleont Design och det vita har som sagt små döskallar i guld på sig (det fick jag i ett tygbyte). Lite kul att bryta av det sockersöta med lite döskallar tycker jag. Precis som Jill använde jag Sweet Little Dress pattern by Leila and Ben som grundmönster.


Inga kommentarer: