torsdag 3 januari 2013

Grytlappar


Ett par snabbsydda grytlappar fick bli en av julens (få) julklappar. Jag gjorde dem fritt efter vad jag kom ihåg  från en youtube-film som jag såg för ett tag sen. Nu har jag letat rätt på filmen igen, finns längst ner på denna sida: http://craftsanity.com/2008/11/nows-the-time-to-whip-up-some-hademade-holiday-hostess-gifts/. Fördelen med detta mönster är att man inte behöver kanta och spar tid därmed.
Jag gjorde mina tygbitar 8,5 inch i kvadrat eftersom det var det mina tygbitar räckte till. Jag hade dubbla lager vadd i så att man inte ska bränna sig. Nackdelen med dubbla lager vadd är att det blir lite knöligt i hörnen med detta sätt att sy. Jag ser nu att mönstret använder 10 inch stora tygbitar, vilket nog kan vara ett bättre mått för att minska knöligheten. Jag blev dock nöjd med detta snabbprojekt och mottagaren blev också glad :).  

I köksljus :)

Inga kommentarer: