söndag 20 januari 2013

Blommig retroklänning



Den här klänningen tycker jag ser ut som om den skulle vara sydd på 70-talet. Fast muddarna och tryckknapparna avslöjar den. Den är (såklart) helt nysydd. Tyget däremot har några år på nacken. Tyget var en "allt-i-ett"-gardin, kappa och längder i ett stycke.
Gardinen

Jag klippte ut framstycket till klänningen från ena sidan av gardinen så att jag fick med rynket och dekorbandet. Sen valde jag mönstret till klänningen från boken "Sy & sticka till barnen" från 1973, så inte konstigt att 70-talskänslan finns där.
Sy och sticka till barnen 1973

Klänningsmönstret är i 116 cl vilket blev helt perfekt i bredd men lite kortare än jag vill ha den till min 104 cm långa tjej så jag förlängde klänningen med en dubbelvikt tygbit. En liten passpoal fick hänga med i den sömmen.

Framok med rynk från gardinen

Inga kommentarer: